Å holde motivasjonsforedrag på skoler kan være en utrolig givende og påvirkende opplevelse! For å gjøre det effektivt, er det viktig å tilpasse innholdet til målgruppen – i dette tilfellet elevene – og å bruke en tilnærming som både engasjerer og inspirerer.
1. Kjenn målgruppen
Elever på ulike fag har forskjellige behov og interesser. Vi tilpasser fordraget etter deres ønske. Vi fremlegger det å kunne forstå hva som er relevant for dem i deres liv. For eksempel utfordringer knyttet til skolearbeid, fremtidige valg, eller personlig utvikling samt
hva som forventes av dem i arbeidslivet som lærling.
2. Vi deler personlige erfaringer
Elever kan relatere seg lettere til et foredrag hvis man deler egne erfaringer og utfordringer.
Vi forteller om egne erfaringer og hvilken fallgrupper man bør unngå.
Våres egne erfaringer i arbeidslivet og helse og hvordan vi kan kommet dit vi er.
3. Vi bruker inspirerende historier
Vi bruker historier om oss selv/ andre personer eller hverdagshelter som har overvunnet vanskeligheter kan være veldig sterke. Dette kan være mennesker de kjenner til eller kanskje ukjente personer som har oppnådd noe stort ved å jobbe hardt eller tenke annerledes.
4. Aktiv involvering
Vi sørger for å få elevene til å delta, enten det er ved spørsmål, refleksjoner, eller små aktiviteter som får dem til å tenke på egne mål og drømmer. Å bruke interaktive elementer kan gjøre det mer spennende og dynamisk.
5. Bruk humor og energi
Elever responderer ofte godt på humor, som kan bryte isen. Vi holder energien oppe, men vi er også bevisst på å balansere mellom humor og seriøse poeng.
Vi snakker "deres" språk og har mange gode poeng slik at de kan relatere seg lettere.
6. Gi konkrete verktøy
Vi gir dem praktiske verktøy de kan bruke for å nå sine mål. For eksempel, hvordan de kan sette seg mål, hvordan de kan håndtere motgang, og hvordan de kan bygge selvdisiplin. Konkrete tips og strategier gjør budskapet vårt mer nyttig og anvendelig.
7. Avslutt med en oppfordring til handling
Vi salutter foredragene våre med å gi dem en tydelig oppfordring til å gjøre noe med det de har lært. Dette kan være en utfordring, et mål eller bare en påminnelse om at de har kontroll over egen utvikling.
Vi er alltid tilgjengelig til å ta på oss foredrag etter deres ønske.
Vi tilpasser oss alltid.
Referanse:
Mats Grindheim, programfaglærer i Salg, service og reiseliv ved Krokeide VGS;
Jimmy holdt foredrag for meg og mine elever om suksesskriterier og fallgruver relatert til oppstart av bedrift. Elevene mine opplever han som meget positiv og motiverende.
Jimmy er en profesjonell, dyktig og meget engasjerende foredragsholder. Foredragene er tilpasset elevenes nivå, og han har gode eksempler og historier. Terskelen er lav for å spørre om ting underveis.
I tillegg har Jimmy et fantastisk godt humør som gjør at man gleder seg til å få besøk fra Opplæringskontoret i Vestland. Jimmy er hjertelig velkommen tilbake til Krokeide VGS ved en senere anledning.
Referanse:
Jan Erik Sørensen, lærer i Markedsføring og innovasjon på Amalie Skram VGS
Jimmy fra Opplæringskontoret i Vestland har besøkt min klasse to ganger. Det er en yrkesfagklasse og faget er Markedsføring og Innovasjon
Han har vist utrolig entusiasme når han har vært på besøk og brukt egen erfaring fra ulik virksomhet som eksempler.
Elevene har vært utrolig begeistret for Jimmy på alle måter.
Han har vist dem at man kan starte opp en virksomhet selv om man kommer fra enkle kår
Jobber man hardt nok kan mange få til svært mye. Han har også delt endel personlige forhold med elevene som de ble veldig grepet av å høre. Hans syn på bruk av overskudd i bedriftene ikke bare til egen vinning , men også gjennom å investere midlene tilbake i personalet har gjort inntrykk,
Referanse:
Erlend Jarl Krossøy, Faglærer, Salg service og reiseliv på Åsane VGS
Vi har flere ganger hatt Jimmy Pasali som foredragsholder for vg1 og vg2 elever på salg, service og reiseliv ved Åsane Vgs. Jimmy er svært engasjert han har god kontakt med, og oppnår positiv respons fra elevene. Jimmy har god kunnskap, både om de han skal holde foredraget for og det han skal formidle til elevene.
Referanse:
Maja Torpe, lærer i Salg,service og reiselivslinjen på Sandsli VGS
Jeg kjente ikke til dette opplæringskontoret før Jimmy tok kontakt.
Jimmy var meget fleksibel med når han kunne komme til skolen vår, dette gjorde det enkelt å finne plass. Vi avtalte at han trengte 1 time til foredraget sitt. Jimmy kom i god tid til foredraget, han fikk en kaffekopp, ble presentert for klassen og fra første sekund satt vi som bergtatt. Jeg må få legge til at klassen min har vanskelig for å sitte stille i en hel time, men det var ikke gjeldende denne timen. Jimmy brukte seg selv og sine erfaringer mye i sitt innlegg. Jeg tror at mange av elevene kunne kjenne seg igjen i hans fremstilling. Det smalt godt i foredraget, det føltes ut som vi ble en del av innholdet.
Jimmy var meget direkte noe som også traff både lærer og elever. For en kruttønne av en mann. Han hadde et variert foredrag, men refleksjoner og tema til ettertanke.
Flere uker etter foredraget fikk jeg kommentarer om foredraget fra elevene.
Da skjønner man at Jimmy traff spikeren på hodet. Jeg har sjelden opplevd et slik engasjament fra et opplæringskontor.
Referanse:
Frode Sæthre, Koordinator mot arbeidslivet og lærer i Media og kommunikasjon ved Amalie Skram VGS
Opplæringskontoret har god oversikt, stort nettverk og er meget hjelpsomme.
Kunnskapsrike med et engasjement og væremåte som smitter, og får god kontakt med ungdom. Unik evne til å engasjere med en tilstedeværelse og kraft som få matcher.
Elevene får ofte en AHA- opplevelse mtp. krav og forventninger arbeidslivet stiller, men på en god måte.
Copyright © All Rights Reserved